5/6/09

TEMA 10 I 71 PROJECTES

Realització de projectes






Per realitzar un projecte de disseny, construcció o creació d'un objecte, una maqueta, una pàgina web, un programa, etc., s'aplica un mètode de treball conegut com a procés tecnològic.





L'objecte, maqueta, web o programa dissenyats o construïts es presenten acompanyats d'un informe tècnic o memòria.





Projectes en xarxa.











Procés tecnològic

El procés tecnològic és un mètode de treball sistemàtic que facilita la realització de projectes. Consta d'un seguit d'etapes de treball o fases que cal aplicar en l'ordre que indica el diagrama. Les línies grogues indiquen que, de vegades, cal una cerca d'informació per a solucionar problemes que apareixen durant l'aplicació del procés.






Requeriment Recerca d'informació Generació d'idees Selecció de la millor solució Avaluació Realització Planificació de la tasca

Exemple











Requeriment: és l'inici del procés tecnològic i consisteix en identificar el problema de funcionament, de disseny d'un producte o de construcció d'un objecte que es planteja.






Recerca d'informació: és la fase d'investigació. Es tracta d'esbrinar quines solucions s'han donat fins al moment i quines solucions ofereix el mercat a problemes similars. Es pot cercar informació en llibres, revistes, catàlegs, webs, visitar tallers i comerços especialitzats, i demanar l'opinió de persones expertes en el tema. També s'ha d'investigar sobre les possibilitats i el cost de realització.






Generació d'idees: a partir de la informació obtinguda, s'han de plantejar possibles solucions al problema avaluant els pros i contres de cada idea.






Selecció de la millor solució: ha arribat l'hora de decidir. Per escollir el producte més adequat s'han d'analitzar diversos factors (resposta al requeriment, possibilitats de realització amb el material i equipament disponible, originalitat del producte, cost, estètica, impacte ambiental de la proposta...) i avaluar els pros i contres de cada idea.






Planificació de la realització: en aquesta etapa s'ha d'organitzar tot el treball que queda per fer. S'ha de preveure tots els procediments a realitzar, enumerar-los ordenadament, indicar els materials, eines i maquinari que cal utilitzar, calcular el temps necessari, preparar el pressupost.






Realització: se segueix pas a pas la planificació, preparant el material i prenent notes sobre la realització i les incidències que es produeixen.






Avaluació: un cop acabada la realització es valora si el resultat soluciona satisfactòriament el requeriment inicial. Per fer aquesta avaluació s'analitzen diversos factors, el disseny, el funcionament, l'impacte ambiental... i el cost del producte.
















Procés tecnològic - exemple







Plantejament del problema: s'ha de dissenyar i construir la maqueta d'una caixa de canvi de marxes com la dels automòbils utilitzant en el muntatge peces de mecano.







Recerca d'informació:

  1. Sobre el procés tecnològic

  2. Per al disseny i construció de la caixa de canvis

    • CD-ROM Com funcionen les coses
      Màquines/canvi de marxes

    • http://www.xtec.cat/~jvillaca
      Mostra de projectes/caixa de canvis

    • Visita a algun taller mecànic i observació directa.

  3. Per a l'elaboració de la memòria

















Informe tècnic

Un informe tècnic o memòria és un document que descriu el procés de realització i el resultat d'un projecte. Ha de tenir l'estructura següent:

  1. Inici
  2. Cos
  3. Final
Plantilla per a l'informe escrit











La portada ha d'ocupar una pàgina sencera (la primera de l'informe) i ha de contenir la informació següent:

  • Títol
  • Autor/a
  • Grup de classe
  • Data de presentació







A l'índex hi consta la relació de totes les parts de l'informe (la introducció, els títols dels capítols del nucli de l'informe, les conclusions i recomanacions, la llista de referències i els títols dels annexos) acompanyades del número de la pàgina en la qual apareixen.







En la introducció s'exposen els objectius del treball, la seva relació amb altres treballs, les circumstàncies acadèmiques o històriques que l'han propiciat i la metodologia emprada. No és tracta d'un capítol de l'informe (en tot cas s'ha de numerar com a capítol 0) i no ha de donar detalls sobre la investigació realitzada, els resultats, les conclusions ni les recomanacions.







El nucli de l'informe conté informació, distribuïda en capítols, sobre els mètodes de treball seguits, les lleis aplicades, els càlculs realitzats, descripcions i dibuixos dels resultats obtinguts i la interpretació i anàlisi d'aquests resultats.

Els capítols es poden dividir en apartats i aquests en subapartats cadascun amb el seu encapçalament.

Les descripcions han de ser suficients perquè un especialista en la matèria pugui seguir i comprendre les etapes del treball sense dificultat. S'inclouen en el text totes les il·lustracions, taules i fórmules essencials per a la comprensió del treball.

Si es vol ampliar la informació amb materials complementaris no essencials per a la comprensió del text (detalls de procediments aplicats, demostracions matemàtiques, taules) s'inclouen en els annexos.







Les conclusions han de ser una relació clara de les deduccions fetes com a conseqüència de la investigació. Poden incloure resultats quantitatius.

Les recomanacions indiquen accions futures que semblin necessàries com a resultat de les conclusions o d'alguna experiència feta durant l'elaboració del treball. Només apareixen si la seva inclusió està completament justificada.

L'apartat de conclusions i recomanacions no forma part del nucli de l'informe i per tant no porta numeració de capítol.







La llista de referències és una relació de totes les fonts consultades (llibres, enciclopèdies, articles, videos, CD-ROM, webs...) en les quals es basa el treball. En el nucli del treball es fa referència a aquesta llista quan es cita alguna d'aquestes fonts.







Els annexos s'utilitzen per presentar:
  • Material que no pot col·locar-se en el nucli de l'informe a causa de la seva mida (plànols, dibuixos...) o de la seva naturalesa (vídeos, CD-ROM).
  • Material complementari (detalls complets de procediments aplicats, demostracions matemàtiques, il·lustracions i taules) que en el nucli de l'informe alteraria la presentació lògica i ordenada del treball.
  • Documentació d'interès per al lector de l'informe i que no es cita a la llista de referència.
  • Descripció detallada d'equips o programes utilitzats.

















Projectes en xarxa

Projectes de l'Aula de Tecnologies...



L'alumnat de 3r d'ESO ha estat treballant en el projecte d'un pont llevadís, tot realitzant el Procés Tecnològic complet:
  1. plantejament del problema o necessitat
  2. recerca d'informació
  3. generació o pluja d'idees
  4. tria de la millor solució
  5. planificació
  6. realització i memòria
  7. avaluació
Podeu veure un vídeo d'alguns d'aquests projectes i de part de la feina realitzada...





Barra de vídeo



Projectes

Relació de Projectes Constructius de Tecnologia per la ESO i el Batxillerat de l´IES Can Mas de Ripollet.

PRIMER D´ESO. Curs 2008-2009.
  • CONSTRUCCIÓ D´UN PORTA CD´S :
    • Utilitzant materials diversos construïm una torre per desar els cd´s de música i/o jocs. Es un projecte que es realitza durant tot el curs a l´hora de taller. Amb aquest projecte aprenem a utilitzar les eines del taller de Tecnologia ( regle, escaire, cargol de banc, serres, sarjants, martells ) i a treballar diferents materials com per exempel el llistó de pi, el contraplacat i la cola blanca de fuster.

  • Si vols pots baixar-te el dossier de treball que utilitzaràs al taller de tecnologia. Dossier de Treball
  • A continuació pots veure fotografies de projectes realitzats per companys teus d´altres anys.

SEGON D´ESO. Curs 2008-2009.
  • CONSTRUCCIÓ I MUNTATGE DE DIFERENTS CIRCUITS ELÈCTRICS.
TERCER D´ESO. Curs 2008-2009.

  • CONSTRUCCIÓ D´UN PONT LLEVADÍS.
  • Es tracta de construir la maqueta d´un pont llevadís utilitzant com a materials llistó de pi i contraplacat. Disposa d´una estructura basculant, amb les torres, el contrapes, els tirants, les baranes, etc,…. El pont s´alça per l´acció d´un motor elèctric accionat per un interruptor de corredera i una pila de petaca de 4,5 Volts. Els Leds instal·lats a l´estructura informen als vianants o els vehicles si poden passar o no.

QUART D´ESO. Curs 2008-2009.
    • CONSTRUCCIÓ D´UN ASCENSOR DE DUES PARADES.
      • Es tracta de construir un ascensor que realitza dues parades, planta baixa i primer pis. L´ascensor funciona mitjançant un motor elèctric que el fa pujar i baixar. També disposa d´uns senyals lluminosos, formats per LEDS, que ens informen del sentit de desplaçament de la cabina ( pujant o baixant ). El projecte preten compendre la utilitat de l´automatització en aquelles accions que fem diàriament en la nostra vida quotidiana.

      • Aquí tens fotografies de projectes realitzats el curs passat.

PROJECTES CONSTRUCTIUS REALITZATS EN CURSOS ANTERIORS.

  • CONSTRUCCIÓ DE LA MAQUETA D´UNA CASA. ( 3er d´ESO )
    • En aquest projecte els alumnes reprodueixen els plànols d´un habitatge en una maqueta a escala 1:50 construïda amb contraplaca, llistons de fusta i altres materials. Posteriorment es fa una petita instal·lació elèctrica consistent en interruptors, commutadors, làmpades i conductors connectats a una pila de petaca de 4,5 Volts.

  • Dossier de Treball.
  • A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.

  • Fotografies del projecte realitzat durant el curs 2007-2008 a 3er d´ESO sobre un habitatge autosuficient :

  • CONSTRUCCIÓ D´UN CATAMARÀ. ( 2 on d´ESO ).
    • Es tracta de construir un catamarà amb una petita instal·lació elèctrica en el seu interior. Els materials utilitzats són el llistó de pi i el contraplacat. Per la construcció de la vela s´utilitza un troç de roba o un drap.

  • A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.

  • CONSTRUCCIÓ D´UNS CIRCUITS ELÈCTRICS. ( 2on d´ESO ).
    • El projecte consisteix en el muntatge de diferents circuits elèctrics. Sobre una petita plataforma i amb unes operacions prèvies de muntatge dels components, es van realitzant diferents connexions corresponents a diferents circuits. Aquest projecte permet introduir a l´alumne en els components del circuit elèctric ( generadors, elements de maniobra, conductors i receptors ) i acava amb la construcció d´un circuit que simula el circuit elèctric d´una vivenda.

  • A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.

  • CONSTRUCCIÓ DE LA MAQUETA D´UNA CRUÏLLA DE SEMÀFORS CONTROLADA AMB L´EQUIP SADEX.( 4rt d´ESO )
  • El projecte simula la situació d´una cruïlla controlada per semàfors de qualsevol poble o ciutat. En concret es tracta de fer funcionar dos s(emàfors per tal de dirigir el trànsit i els vianants. Els semàfors estan construïts utilitzant capses dels antics rodets fotogràfics i leds. Aquests estan connectats al mòdul de sortides digitals del sadex i a través d´un programa de control es van encenen seguint una seqüencia lògica.

  • A continuació pots veure fotografíes de projectes construïts en diferents cursos.

  • També podem veure un vídeo del funcionament.

  • Aquesta és la programació :


By rob

  • CONSTRUCCIÓ D´UN BRAÇ HIDRÀULIC. ( 4rt d´ESO ).
    • El projecte es basa en la construcció d´un braç articulat excavador accionat per la força d´uns pistons ( xeringues ). Es capaç de recollir sorra gràcies a la pala, elevar la càrrega i traslladar-la de lloc. No té cap part elèctrica i es capaç de girar sobre sí mateix gràcies a una plataforma giratòria que també es accionada hidràulicament. Està construit amb llistó de pi, contraplacat i xeringues. Els conductes de l´aigua són tubs de PVC.

  • Dossier de Treball.
  • A continuació podeu veure unes fotografies dels projectes realitzats pels alumnes en cursos anteriors.

  • CONSTRUCCIÓ D´UN VEHICLE ARTICULAT. ( 4rt d´ESO )
    • Aquest vehicle articulat consisteix en un cotxe que porta en el seu frontal una pinça que li permet agafar objectes i traslladar-los de lloc. La pinça és accionada hidràulicament per una xeringa. Un altra xeringa permet fer girar el vehicle mentre que el moviment d´avanç i retrocés es degut a l´acció d´un motor elèctric. El vehicle és commandat a distància des d´un comandament cablejat. També disposa de dos leds, vermell i verd que s´il·luminen quan el vehicle retrocedeix o avança respectivament.

  • Dossier de Treball.
  • A continuació podeu veure unes fotografies dels projectes realitzats pels alumnes en cursos anteriors.

  • CONSTRUCCIÓ DE LA CARRETILLA ELÈCTRICA ” MANITOU “. ( Primer de Batxillerat )
  • Es tracta de construir una maqueta d´una carretilla de transport de càrregues molt utilitzada en la indústria. Aquesta carretilla té la particularitat de funcionar elèctricament i disposa per això de tres motors elèctrics. Dos d´ells acoblats a les rodes davanteres i que en accionar-se individualment permeten el gir tant funcionant endavant com endarrera. El tercer motor permet l´elevació de la càrrega. L´accionament d´aquests motors es realitza mitjançant un comandament a distància cablejat.

  • Veure Vídeo del Funcionament :

  • TREBALL DE RECERCA : LA CASA INTEL·LIGENT. ( Segon de Batxillerat )
    • Treball de Recera en el que es mostra la simulació d´una vivenda domòtica. El projecte consisteix en instal.lar en una maqueta d´una vivienda tot un conjunt de dispositius que ens permeten controlar el nivell de llum, la temperatura i la seguretat. Tots aquests dispositus estan connectats a través d´un mòdul a l´autòmat programable que és el que s´encarrega d´administrar el funcionament d´aquests a través d´un programa. La part més vistosa és el sostre corredís que s´obre o es tanca en funció del nivell de llum i/o la temperatura. La maqueta també disposa d´una petita instal·lació fotovoltaica.

    • En aquest primer vídeo es mostren tots aquests dispositius.

    • En el segon vídeo es mostra el funcionament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada