| | ![]() | Per realitzar un projecte de disseny, construcció o creació d'un objecte, una maqueta, una pàgina web, un programa, etc., s'aplica un mètode de treball conegut com a procés tecnològic. | |
| | ![]() | L'objecte, maqueta, web o programa dissenyats o construïts es presenten acompanyats d'un informe tècnic o memòria. | |
| | ![]() | Projectes en xarxa. | |
![]() | ![]() | |||
| Procés tecnològic El procés tecnològic és un mètode de treball sistemàtic que facilita la realització de projectes. Consta d'un seguit d'etapes de treball o fases que cal aplicar en l'ordre que indica el diagrama. Les línies grogues indiquen que, de vegades, cal una cerca d'informació per a solucionar problemes que apareixen durant l'aplicació del procés. | |||
| ![]() Exemple ![]() | |||
![]() | ![]() | |||
| | | ![]() | ![]() Requeriment: és l'inici del procés tecnològic i consisteix en identificar el problema de funcionament, de disseny d'un producte o de construcció d'un objecte que es planteja. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Recerca d'informació: és la fase d'investigació. Es tracta d'esbrinar quines solucions s'han donat fins al moment i quines solucions ofereix el mercat a problemes similars. Es pot cercar informació en llibres, revistes, catàlegs, webs, visitar tallers i comerços especialitzats, i demanar l'opinió de persones expertes en el tema. També s'ha d'investigar sobre les possibilitats i el cost de realització. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Generació d'idees: a partir de la informació obtinguda, s'han de plantejar possibles solucions al problema avaluant els pros i contres de cada idea. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Selecció de la millor solució: ha arribat l'hora de decidir. Per escollir el producte més adequat s'han d'analitzar diversos factors (resposta al requeriment, possibilitats de realització amb el material i equipament disponible, originalitat del producte, cost, estètica, impacte ambiental de la proposta...) i avaluar els pros i contres de cada idea. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Planificació de la realització: en aquesta etapa s'ha d'organitzar tot el treball que queda per fer. S'ha de preveure tots els procediments a realitzar, enumerar-los ordenadament, indicar els materials, eines i maquinari que cal utilitzar, calcular el temps necessari, preparar el pressupost. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Realització: se segueix pas a pas la planificació, preparant el material i prenent notes sobre la realització i les incidències que es produeixen. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Avaluació: un cop acabada la realització es valora si el resultat soluciona satisfactòriament el requeriment inicial. Per fer aquesta avaluació s'analitzen diversos factors, el disseny, el funcionament, l'impacte ambiental... i el cost del producte. ![]() |
| | | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | |||
Procés tecnològic - exemple | ||||
| | | ![]() | ![]() Plantejament del problema: s'ha de dissenyar i construir la maqueta d'una caixa de canvi de marxes com la dels automòbils utilitzant en el muntatge peces de mecano. |
| | | ![]() | ![]() Recerca d'informació:
![]() |
| | | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | |||
| Informe tècnic Un informe tècnic o memòria és un document que descriu el procés de realització i el resultat d'un projecte. Ha de tenir l'estructura següent:
![]() | |||
![]() | ![]() | |||
| | | ![]() | ![]() La portada ha d'ocupar una pàgina sencera (la primera de l'informe) i ha de contenir la informació següent:
![]() |
| | | ![]() | ![]() A l'índex hi consta la relació de totes les parts de l'informe (la introducció, els títols dels capítols del nucli de l'informe, les conclusions i recomanacions, la llista de referències i els títols dels annexos) acompanyades del número de la pàgina en la qual apareixen. ![]() |
| | | ![]() | ![]() En la introducció s'exposen els objectius del treball, la seva relació amb altres treballs, les circumstàncies acadèmiques o històriques que l'han propiciat i la metodologia emprada. No és tracta d'un capítol de l'informe (en tot cas s'ha de numerar com a capítol 0) i no ha de donar detalls sobre la investigació realitzada, els resultats, les conclusions ni les recomanacions. ![]() |
| | | ![]() | ![]() El nucli de l'informe conté informació, distribuïda en capítols, sobre els mètodes de treball seguits, les lleis aplicades, els càlculs realitzats, descripcions i dibuixos dels resultats obtinguts i la interpretació i anàlisi d'aquests resultats. Els capítols es poden dividir en apartats i aquests en subapartats cadascun amb el seu encapçalament. Les descripcions han de ser suficients perquè un especialista en la matèria pugui seguir i comprendre les etapes del treball sense dificultat. S'inclouen en el text totes les il·lustracions, taules i fórmules essencials per a la comprensió del treball. Si es vol ampliar la informació amb materials complementaris no essencials per a la comprensió del text (detalls de procediments aplicats, demostracions matemàtiques, taules) s'inclouen en els annexos. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Les conclusions han de ser una relació clara de les deduccions fetes com a conseqüència de la investigació. Poden incloure resultats quantitatius. Les recomanacions indiquen accions futures que semblin necessàries com a resultat de les conclusions o d'alguna experiència feta durant l'elaboració del treball. Només apareixen si la seva inclusió està completament justificada. L'apartat de conclusions i recomanacions no forma part del nucli de l'informe i per tant no porta numeració de capítol. ![]() |
| | | ![]() | ![]() La llista de referències és una relació de totes les fonts consultades (llibres, enciclopèdies, articles, videos, CD-ROM, webs...) en les quals es basa el treball. En el nucli del treball es fa referència a aquesta llista quan es cita alguna d'aquestes fonts. ![]() |
| | | ![]() | ![]() Els annexos s'utilitzen per presentar:
![]() |
| | | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | |||
| Projectes en xarxa
|
Projectes de l'Aula de Tecnologies...
- plantejament del problema o necessitat
- recerca d'informació
- generació o pluja d'idees
- tria de la millor solució
- planificació
- realització i memòria
- avaluació
Barra de vídeo
Projectes
Relació de Projectes Constructius de Tecnologia per la ESO i el Batxillerat de l´IES Can Mas de Ripollet.
PRIMER D´ESO. Curs 2008-2009.
- CONSTRUCCIÓ D´UN PORTA CD´S :
-
Utilitzant materials diversos construïm una torre per desar els cd´s de música i/o jocs. Es un projecte que es realitza durant tot el curs a l´hora de taller. Amb aquest projecte aprenem a utilitzar les eines del taller de Tecnologia ( regle, escaire, cargol de banc, serres, sarjants, martells ) i a treballar diferents materials com per exempel el llistó de pi, el contraplacat i la cola blanca de fuster.
-
- Si vols pots baixar-te el dossier de treball que utilitzaràs al taller de tecnologia. Dossier de Treball
- A continuació pots veure fotografies de projectes realitzats per companys teus d´altres anys.
SEGON D´ESO. Curs 2008-2009.
- CONSTRUCCIÓ I MUNTATGE DE DIFERENTS CIRCUITS ELÈCTRICS.
TERCER D´ESO. Curs 2008-2009.
- CONSTRUCCIÓ D´UN PONT LLEVADÍS.
- Es tracta de construir la maqueta d´un pont llevadís utilitzant com a materials llistó de pi i contraplacat. Disposa d´una estructura basculant, amb les torres, el contrapes, els tirants, les baranes, etc,…. El pont s´alça per l´acció d´un motor elèctric accionat per un interruptor de corredera i una pila de petaca de 4,5 Volts. Els Leds instal·lats a l´estructura informen als vianants o els vehicles si poden passar o no.
- Dossier de Treball.
- A continuació pots veure un vídeo que mostra el funcionament.
QUART D´ESO. Curs 2008-2009.
-
- CONSTRUCCIÓ D´UN ASCENSOR DE DUES PARADES.
-
Es tracta de construir un ascensor que realitza dues parades, planta baixa i primer pis. L´ascensor funciona mitjançant un motor elèctric que el fa pujar i baixar. També disposa d´uns senyals lluminosos, formats per LEDS, que ens informen del sentit de desplaçament de la cabina ( pujant o baixant ). El projecte preten compendre la utilitat de l´automatització en aquelles accions que fem diàriament en la nostra vida quotidiana.
- Aquí tens fotografies de projectes realitzats el curs passat.
- ElDossier de Treball el podeu trobar a : http://blocs.xtec.cat/garbi
-
- CONSTRUCCIÓ D´UN ASCENSOR DE DUES PARADES.
PROJECTES CONSTRUCTIUS REALITZATS EN CURSOS ANTERIORS.
- CONSTRUCCIÓ DE LA MAQUETA D´UNA CASA. ( 3er d´ESO )
- En aquest projecte els alumnes reprodueixen els plànols d´un habitatge en una maqueta a escala 1:50 construïda amb contraplaca, llistons de fusta i altres materials. Posteriorment es fa una petita instal·lació elèctrica consistent en interruptors, commutadors, làmpades i conductors connectats a una pila de petaca de 4,5 Volts.
- Dossier de Treball.
- A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.
- Fotografies del projecte realitzat durant el curs 2007-2008 a 3er d´ESO sobre un habitatge autosuficient :
- CONSTRUCCIÓ D´UN CATAMARÀ. ( 2 on d´ESO ).
- Es tracta de construir un catamarà amb una petita instal·lació elèctrica en el seu interior. Els materials utilitzats són el llistó de pi i el contraplacat. Per la construcció de la vela s´utilitza un troç de roba o un drap.
- A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.
- CONSTRUCCIÓ D´UNS CIRCUITS ELÈCTRICS. ( 2on d´ESO ).
- El projecte consisteix en el muntatge de diferents circuits elèctrics. Sobre una petita plataforma i amb unes operacions prèvies de muntatge dels components, es van realitzant diferents connexions corresponents a diferents circuits. Aquest projecte permet introduir a l´alumne en els components del circuit elèctric ( generadors, elements de maniobra, conductors i receptors ) i acava amb la construcció d´un circuit que simula el circuit elèctric d´una vivenda.
![]()
- A continuació pots veure fotografies de projectes construïts altres cursos.
- CONSTRUCCIÓ DE LA MAQUETA D´UNA CRUÏLLA DE SEMÀFORS CONTROLADA AMB L´EQUIP SADEX.( 4rt d´ESO )
- El projecte simula la situació d´una cruïlla controlada per semàfors de qualsevol poble o ciutat. En concret es tracta de fer funcionar dos s(emàfors per tal de dirigir el trànsit i els vianants. Els semàfors estan construïts utilitzant capses dels antics rodets fotogràfics i leds. Aquests estan connectats al mòdul de sortides digitals del sadex i a través d´un programa de control es van encenen seguint una seqüencia lògica.
- A continuació pots veure fotografíes de projectes construïts en diferents cursos.
- També podem veure un vídeo del funcionament.
- Aquesta és la programació :
By rob
- CONSTRUCCIÓ D´UN BRAÇ HIDRÀULIC. ( 4rt d´ESO ).
- El projecte es basa en la construcció d´un braç articulat excavador accionat per la força d´uns pistons ( xeringues ). Es capaç de recollir sorra gràcies a la pala, elevar la càrrega i traslladar-la de lloc. No té cap part elèctrica i es capaç de girar sobre sí mateix gràcies a una plataforma giratòria que també es accionada hidràulicament. Està construit amb llistó de pi, contraplacat i xeringues. Els conductes de l´aigua són tubs de PVC.
- Dossier de Treball.
- A continuació podeu veure unes fotografies dels projectes realitzats pels alumnes en cursos anteriors.
- CONSTRUCCIÓ D´UN VEHICLE ARTICULAT. ( 4rt d´ESO )
- Aquest vehicle articulat consisteix en un cotxe que porta en el seu frontal una pinça que li permet agafar objectes i traslladar-los de lloc. La pinça és accionada hidràulicament per una xeringa. Un altra xeringa permet fer girar el vehicle mentre que el moviment d´avanç i retrocés es degut a l´acció d´un motor elèctric. El vehicle és commandat a distància des d´un comandament cablejat. També disposa de dos leds, vermell i verd que s´il·luminen quan el vehicle retrocedeix o avança respectivament.
- Dossier de Treball.
- A continuació podeu veure unes fotografies dels projectes realitzats pels alumnes en cursos anteriors.
- CONSTRUCCIÓ DE LA CARRETILLA ELÈCTRICA ” MANITOU “. ( Primer de Batxillerat )
Es tracta de construir una maqueta d´una carretilla de transport de càrregues molt utilitzada en la indústria. Aquesta carretilla té la particularitat de funcionar elèctricament i disposa per això de tres motors elèctrics. Dos d´ells acoblats a les rodes davanteres i que en accionar-se individualment permeten el gir tant funcionant endavant com endarrera. El tercer motor permet l´elevació de la càrrega. L´accionament d´aquests motors es realitza mitjançant un comandament a distància cablejat.
- Veure Vídeo del Funcionament :
- TREBALL DE RECERCA : LA CASA INTEL·LIGENT. ( Segon de Batxillerat )
-
Treball de Recera en el que es mostra la simulació d´una vivenda domòtica. El projecte consisteix en instal.lar en una maqueta d´una vivienda tot un conjunt de dispositius que ens permeten controlar el nivell de llum, la temperatura i la seguretat. Tots aquests dispositus estan connectats a través d´un mòdul a l´autòmat programable que és el que s´encarrega d´administrar el funcionament d´aquests a través d´un programa. La part més vistosa és el sostre corredís que s´obre o es tanca en funció del nivell de llum i/o la temperatura. La maqueta també disposa d´una petita instal·lació fotovoltaica.
-
En aquest primer vídeo es mostren tots aquests dispositius.
- En el segon vídeo es mostra el funcionament.
-
- Veure Resum del Projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada